מה עושים ומה לא עושים – השימושון המלא

יום תשעה באב הוא היום העצוב ביותר בלוח השנה היהודי. ביום זה אנו מתאבלים על חורבן בית המקדש הראשון והשני ועל מאורעות טרגיים נוספים שאירעו ביום זה.

כתבה מומלצת: 6 אירועים טראגיים שאירעו בתשעה באב.

מתי חל תשעה באב בשנת 2020?

בשנת 2020 צום תשעה באב מתחיל מיום רביעי, ה-29 ביולי 2020, עם שקיעת השמש, והוא מסתיים עם צאת הכוכבים של יום חמישי ה-30 ביולי 2020.

לזמן המדוייק של כניסת הצום במיקום שלכם, לחצו כאן

לזמן המדוייק של צאת הצום במיקום שלכם, לחצו כאן

מה לא עושים בתשעה באב?

מנהגי האבלות מתחילים משקיעת החמה בערב תשעה באב, ונמשכים עד למוצאי תשעה באב.

אלו הם מנהגי האבֵלות:

🍴

❌  לא אוכלים או שותים. (על חולים וכדומה להתייעץ עם רב כדי שיכריע כיצד עליהם לנהוג בעת הצום. גם מי שלא צם – בהוראת רב – צריך להימנע מאכילת מעדנים או אכילה מיותרת).

❌ 🥾 לא נועלים נעלי עור, או נעליים המכילים חלקים מעור.

💺

❌  יושבים על כסאות נמוכים עד לחצות היום (לחצו כאן כדי לדעת את השעה המדוייקת).

🚿

❌  לא רוחצים במים (גם לא במים קרים.). בנטילת ידיים שופכים מים רק על האצבעות ולא על שטח כף היד. (מותר לרחוץ במים אזור שהתלכלך).

❌ 🧴 לא מושחים את העור בתחליבי גוף או שמנים כלשהם.

👫

❌  לא מקיימים יחסי אישות ולא מבצעים פעולות העשויות להביא לאינטימיות.

😀

❌  לא מברכים איש את רעהו לשלום ולא שולחים מתנות

👔

❌  לא לובשים בגדי חג.

📚

❌ מחצות היום של ערב תשעה באב (יום רביעי) ועד למוצאי תשעה באב, לא לומדים תורה שכן נאמר עליה כי היא משמחת ו"משיבת נפש". עם זאת, מותר ואף רצוי ללמוד נושאים בתורה העוסקים בחורבן הבית ובמאורעות היום.

לפני תחילת הצום: סעודה מפסקת

🍞

 לפני תחילת הצום אוכלים את "הסעודה המפסקת". הסעודה כוללת: ביצה1 ולחם טבול בקמצוץ אפר. את הארוחה אוכלים בבדידות ובאווירה כבדה.

בסעודה זו אסור לאכול תבשילים, ולכן מומלץ לאכול ארוחה מלאה ומשביעה בשעות אחר הצהריים, ולקראת הערב לאכול את 'הסעודה המפסקת' הכוללת רק לחם, ביצה מבושלת, ופירות וירקות.

יש להפסיק לאכול ולשתות, וכמו כן לחלוץ את נעלי העור לפני שקיעת השמש.

מתי קוראים את מגילת איכה?

בליל תשעה באב מסירים בבית הכנסת את הפרוכת מארון הקודש, מחשיכים את רוב התאורה ולאחר תפילת ערבית קוראים יחד את מגילת 'איכה' המתארת את זוועות החורבן. החזן מקריא את המגילה בקול כשהמתפללים מצטרפים אליו בקול שקט. לאחר-מכן קוראים כמה 'קינות', פיוטים שנכתבו לתשעה באב. בשנת 2020 נקרא את המגילה בערב של ה-29 ביולי.

מעניין כי למרות שמגילת איכה מספרת על חורבן בית המקדש, היא נכתבה למעשה עוד לפניה כאזהרה לעם ישראל שיחזרו בתשובה.

לקריאת מגילת איכה לחצו כאן

לקריאת הסיפור שמאחורי מגילת איכה, לחצו כאן

מהם ה'קינות'? ומתי קוראים אותן?

ה"קינות" הם פיוטים שחוברו על ידי חכמי ישראל המקוננים ומבכים את חורבן בית המקדש וירושלים.

נהוג לקרוא מעט קינות בליל תשעה באב (ה-29 ביולי) אחרי מגילת איכה, וקינות רבות אחרי תפילת שחרית של בוקר תשעה באב (ה-30 ביולי) עד לחצות היום .

הבוקר של תשעה באב, ומתי מניחים תפילין בתשעה באב?

🙏

 כאשר נוטלים ידיים בבוקר תשעה באב שופכים מים רק על האצבעות, מבלי שהמים ייגעו בכף היד, ובברכות השחר מדלגים על ברכת "שעשה לי כל צרכי".

בשונה משאר ימי השנה, בתפילת שחרית לא מניחים תפילין או מתעטפים בטלית (עושים זאת בהמשך היום). לאחר קריאת התורה בבית הכנסת קוראים את ה"קינות".

📖

 מניחים תפילין ומתעטפים בטלית רק אחר הצהריים, בתפילת מנחה.

מתי מותר לשבת על כיסא רגיל בתשעה באב?

🕑

 בשעות אחר הצהריים של הצום עושים הקלה מסוימת במנהגי האבלות: אחר הצהריים מותר לשבת על כסאות רגילים וכן ניתן להתחיל בהכנות לארוחה שלאחר הצום (הארוחה בצאת הצום צריכה להיות לא מפוארת, בלי בשר ובלי יין).

בבית הכנסת משיבים את הפרוכת למקומה, ובתפילת המנחה מניחים תפילין ומתעטפים בטלית. לתפילת העמידה מוסיפים קטע מיוחד בשם 'נחם' הכולל בקשות לבניין המקדש מחדש.

מוצאי תשעה באב: שבירת הצום, קידוש לבנה (ברכת הלבנה)

🚰

 לאחר צאת הצום יש ליטול ידיים בצורה הרגילה בכל בוקר (שופכים את המים גם על שטח כפות הידיים), אך עושים זאת בלי לברך את ברכת הנטילה. רוחצים את הפה ואת הפנים (במשך הצום הדבר היה אסור), ומותר גם לנעול נעלי עור.

🌙

 נוהגים לערוך במוצאי הצום קידוש הלבנה (או: ברכת הלבנה).

🍷

❌  מכיוון שתהליך שריפת בית המקדש המשיך עד למחרת תשעה באב. לכן לא אוכלים בשר ולא שותים יין לאחר צאת הצום עד לאמצע יום שישי, י' אב.

✔ השנה, מותר להתרחץ ולהסתפר כרגיל מיד בצאת הצום2, לכבוד שבת המלכה.

אנו מאחלים לכם צום קל ושנזכה לביאת המשיח בקרוב בימינו!

הערות שוליים
1.הנחשבת מאכל של אבֵלים.
2.גם לפי מנהגי אשכנז.