פרשת במדבר תמיד נקראת לפני מתן תורה בהר סיני. ובכך באה התורה לספר לנו שנתינת התורה הייתה במקום שלא שייך לאחד השבטים, אלא היא נחלת העם כולו.

השנה נקבל ונחגוג את חג השבועות במוצאי השבת הקרובה ולמחרת בבוקר 3330 שנה אחרי מתן תורה נשמע שוב את אותם עשרת הדיברות שניתנו בהר סיני.

אחד המדרשים המפורסמים ביותר בנוגע למתן תורה הוא שבשעה שביקשו ישראל לקבל את התורה, דרש הקב"ה ערבים שייקחו אחריות שהם באמת יקיימו את דברי התורה. בני ישראל הציעו את אבותיהם המבוגרים והיציבים בדעתם, "אבותינו יהיו ערבים בעדנו". אך הקב"ה סירב בטענה שהאבות עצמם צריכים ערבים שישמרו את התורה. בני ישראל העלו הצעה אחרת: "נביאינו יהיו ערבים בעדנו". ירמיהו ויחזקאל, הנביאים הדגולים שהרטיטו את הלבבות הם יהיו ערבים שנשמור את התורה לאורך ימים. אך הקב"ה דחה גם את הערבים הללו.

ואז עלתה הצעה מפתיעה: "בנינו ערבים בעדנו", כלומר, הילדים הקטנים ייקחו אחריות על ההורים, למרבה ההפתעה, ההצעה מצאה חן בעיני ה' ואמר בשמחה: "הא וודאי, ערבים טובים הם ואתנה לכם". כך שאנחנו כאן בזכות הילדים שלנו.

כמובן, המדרש תמוהמדוע ה' תבע בכלל ערבים תמורת קבלת התורה?

מה שהדאיג את הקב"ה לפני מתן תורה הוא בעיית ההמשכיות. העם שעמד לפניו חפץ בוודאי לקבל את התורה בלב שלם, אבל מה יהיה בעוד חמישים שנה ויותר מכך? איך מעבירים את המסר לדור הבא ,כיצד נוכל להיות בטוחים שהילדים שלנו יחלקו את הערכים והאמונות היקרות לנו?

העולם השתנה, פעם זהות יהודית עברה מדור לדור מהסיבה הפשוטה: לא היו יותר מדי אלטרנטיבות. הקהילה הייתה סגורה בעיירה קטנה ואף אחד לא נתן חופש ליהודים. אך היום הכול מבוסס על מילה אחת: בחירה. הילדים יכולים לבחור אחרת ואיך נוכל לוודא שהנכדים שלנו יהיו יהודים גאים?

הפתרון היחיד שקיים בעולם הוא: "בנינו ערבים בעדנו". לחנך אותם ליהדות כשהם קטנים – וילד נשאר לעולם ילד. ילד הוא חומר רך והוא לעולם אינו מרפה ממה שספג בילדותו. ילד שמקבל חינוך יהודי נלהב, אוהב ואותנטי, הקשר הנצחי שלו לתורה הוא מובטח.

 לפעמים הורים אומרים עכשיו הוא קטן מדי בשביל ללכת לבית כנסת, אמתין לבר מצווה שלו. אך האמת היא הפוכה: הזמן לחנך הוא בגן הילדים, בבר מצווה עלול להיות מאוחר מדי ובוודאי הרבה יותר קשה. ולכן כשבני ישראל הציעו לחנך את הילדים כשהם קטנים, הקב"ה סמך על ההצעה בשתי ידיים והעניק להם את התורה.כך בזכות שנעביר לדורות הבאים את המסורת היהודית, נזכה כולנו לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות

שבת שלום ומבורך

הרב יעקב סוסי