מה עושים בראש השנה?

בעמדנו לפני חג ראש השנה , תחילת שנה חדשה לפניכם כמה מנהגים ליום מיוחד והקדוש הזה .

הדלקת נרות. כמדי שבת וחג, עם היכנס החג נשים ובנות מדליקות נרות של חג. לאחר ההדלקה הן מברכות "ברוך אתה אד-ני, א-לוהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של יום הזיכרון". כאשר ראש השנה חל בשבת הן מוסיפות "להדליק נר של שבת ושל יום הזיכרון". הברכה השניה: “ברוך אתה אד-ני, א-לוהינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". בלילה השני של ראש השנה מדליקים את הנרות לאחר צאת הכוכבים מאש דלוקה (בשל קדושת החג לא יוצרים אש חדשה) ומברכים את אותן הברכות.

לשנה טובה תכתב ותחתם. לאחר תפילת ערבית של הלילה הראשון, מאחלים איש לרעהו: “לשנה טובה תכתב ותחתם".

תפוח בדבש לשנה טובה ועוד. בסעודת הלילה הראשון של ראש השנה לאחר הקידוש, נהוג לאכול מאכלים המסמלים את תקוותנו לשנה טובה ומתוקה. טובלים תפוח בדבש, מברכים עליו "בורא פרי העץ" ומוסיפים "יהי רצון שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה". אוכלים רימון (שירבו זכויותינו כרימון) וראש של דג או של איל (שנהיה לראש ולא לזנב) וכן טובלים את החלה בדבש. ישנם המוסיפים ואוכלים מאכלים שונים, לפי מנהג עדתם.

תקיעת שופר. במשך היום הראשון והשני של ראש השנה יש לשמוע את תקיעת השופר (כשהיום הראשון של החג חל בשבת לא תוקעים בו בשופר). למרות שבדרך-כלל תוקעים בשופר בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, ניתן לשמוע את התקיעות עד שקיעת החמה בכל מקום. שלוחי חב"ד רבים ברחבי העולם יוצאים לרחובות הערים כדי לזכות יהודים במצווה חשובה זו. 

תשליך. לאחר תפילת מנחה של היום הראשון של ראש השנה כשחל ביום חול, או ביום השני כאשר היום הראשון חל בשבת, נהוג ללכת למקור מים עם דגים ולומר תפילה מיוחדת המכונה "תשליך", על פי הפסוק “ותשליך במצולות ים כל חטאתם”. לאחר התפילה מנערים את שולי הבגדים ובכך "משליכים" את החטאים לנהר.

פרי חדש. כשאומרים את ברכת "שהחיינו" בהדלקת הנרות וכן בקידוש בלילה השני של ראש השנה, יש לכוון על אכילת פרי חדש שלא אכלו ממנו בעונה האחרונה. את הפרי החדש אוכלים לאחר הקידוש.

אנו מבקשים לנצל הזדמנות זו לאחל לקוראינו ולכל עם ישראל: שנה טובה ומתוקה. יהי רצון שתכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. מי ייתן והשנה החדשה תביא עמה רק בשורות טובות, בריאות, פרנסה, נחת ושלווה לעם ישראל ולעולם כולו. מי ייתן ובשנה החדשה נזכה שאלוקים יקרא סוף לצרותינו וישלח לנו את גואל צדק, אמן.